ماه نشان

:: MahneshaN ::

ماه نشان

:: MahneshaN ::

مشخصات بلاگ
ماه نشان

.

۹ مطلب در فروردين ۱۳۹۲ ثبت شده است

اطلاعات کلی
  • شهرستان ماه‌ نشان
  • پیش‌شماره تلفنی۰۲۴۲۳۲۲
  • ارتفاع از سطح دریا۱۳۵۰ متر
  • جمعیت۷۰۶۸
  • بخش مرکزی
  • مذهب شیعه
  • کشور ایران
  • استان زنجان


 

شهرستان ماه‌نشان، یکی از شهرستانهای استان زنجان است. شهر ماهنشان مرکز این شهرستان است. این شهر در فاصله ۱۱۳ کیلو متری غرب زنجان قرار گرفته است. مرتفع‌ترین قسمت این شهرستان کوه بلقیس با ارتفاع ۳۳۰۰ متر می‌باشد. کشاورزی شغل رایج مردمان این شهرستان است. وجود زمینهای مرغوب و آب کافی بویژه جریان داشتن رودخانه قزل اوزن در این شهرستان موجب رونق کشاورزی شده است. میزان مراتع این شهرستان ۴۱۸۰۰۰ هکتار است. تعداد دام مازاد بر نیاز این مراتع ۴۳۶۵ واحد دامی می‌باشد که همگی طی طرح تعادل دام و مرتع از مراتع اخراج شده اند.


 

این شهرستان دارای ۲۱۷ روستا و ۶ دهستان می‌باشد.

شهر: ماه‌نشان

مشاهیر و شخصیتهای تاریخی


همچون حاج سیداسماعیل موسوی زنجانی نماینده ولی فقیه امام جمعه فقید زنجان، مرحوم اشترخان محمّدی ماهنشانی یکی از بزرگان ، آخوند محمدعلی محمدی ماهنشانی و حاج شیخ محمدباقر محمدی ماهنشانی از علما  ، مولانا همتی انگورانی، سیدابوالقاسم قشلاجوقی یکی از فلاسفه قرن 11 ، مرحوم آیت ا… خسروی امام جمعه اسبق تکاب و… را می توان نام برد


                                                                                                  

                                                                                             
 


'''آیت اله سید اسماعیل موسوی(ره)'''
فرزند سید عباس در سال 1307 هجری شمسی در روستای پری از توابع ماهنشان در استان زنجان به دنیا آمد در کودکی پدرش از دنیا رفت و در دامان مادر و تحت تکفل برادرش بزرگ شد جهت تحصیل علم به مکتب خانه روستا رفت و ادبیات فارسی را فرا گرفت در 13 سالگی با راهنمایی شیخ عزیزاله خسروی جهت تکمیل معلومات خویش به شهر زنگان آمد و سه سال به فراگیری جامع المقدمات و سطح اول پرداخت در شانزده سالگی به شهر قم مشرف گشت و با شهید محراب اسداله مدنی آشنا و از محضر وی استفاده کرد و بعد از هجرت شهید مدنی، دروسی عالی و خارج فقه و اصول را از محضر استادان بزرگواری چون آیت اله بروجردی و محقق داماد فرا گرفت. وی در تحصیل خارج با سید مهدی روحانی، سید موسی شبیری زنگانی، احمد آذری قمی و جلال الدین طاهری اصفهانی هم بحث بود.

در سال 1352 به پیشنهاد آیت اله صدر برای اقامه نماز و ترویج مبانی شریعت به تهران منتقل گشت و در یکی از مساجد غرب شهر به انجام وظایف دینی و اجتماعی خویش مشغول شد درسال 1355 پسرش به نام سید مهدی شهید شد و فرزند دیگرش نیز مدتها زندانی بود و با پیروزی انقلاب اسلامی آزاد گردید او در تهران با همکاری شهید بهشتی، شهید مفتح، کنی و امامی کاشانی و... در زمینه علوم اسلامی کار تحقیقاتی گسترده ای انجام داد که اکنون قریب 60 هزار فیش آن موجود است.
در سال 1361 پسر دیگرش به نام سید محمد صادق در عملیات بیت المقدس شهید شده مرحوم آقا سید اسماعیل در شعبان 1402 به عنوان امام جمعه زنگان و در 1403 به عنوان نماینده ولی فقیه در استان زنجان برگزیده شد و در تمام دوره های مجلس خبرگان رهبری به عنوان نماینده منتخب مردم استان حضور داشت سرانجام در صبح روز چهار شنبه 27 آذر ماه 1381 هنگام زیارت مرقد مطهر امام رضا علیه السلام به علت سکته قلبی از دنیا رفت.

'''برگرفته از کتاب شرح زندگانی دانشمندان روات رجال لشگری و کشوری استان زنجان
نویسنده: کریم نیرومند''' 

مطلب از ویکی پدیا



برای درج مطالب خود در سایت و تکمیل مطالب این بخش از طریق فرم زیر با ما تماس بگیرید 

                                                                


مراکز صنعتی شهرستان ماهنشان


 ردیــــف نام مرکز صنعتی

نام محصول  
    1 شرکت فرآوری روی دندی

شمش روی
    2 شرکت کالسمین(سرب و روی دندی)

شمش روی
    3 شرکت ذوب روی دندی

شمش روی
    4 شرکت پویا زرساز تولید کنسانتره مس
    5 شرکت ایزوگام ماهنشان

عایق رطوبتی
    6 شرکت کاوشگران ماهنشان(کندیمیز)

محصولات لبنی
    7 کارخانه تولید اسفالت ایرانی - رضایی

آسفالت


منبع : وبسایت فــــرمانداری شهرستان


مراکز گردشگری و تفریحی شهرستان ماهنشان

مکان های دیدنی و تاریخی

شهرستان ماه‌نشان که در باختر استان زنجان واقع شده یکی از آبادترین و بکرترین مناطق استان زنجان است و از جاذبه های تاریخی و جاذبه های طبیعی فراوانی چون دریاچه طبیعی، رودخانه‌های متعدد دایمی و فصلی، کوه‌های سر‌به‌فلک‌کشیده،چشمه‌ها،باغ‌ها و کشتزارهای زیبا و دیدنی برخوردار است. قلعه قدیمی یاستی قلعه که به دوره ساسانیان مربوط می شود، گواه دیرینگی سکونت در این ناحیه است. شهرستان ماه نشان از جاذبه های طبیعی و مکان های تاریخی خوبی برخوردار است. چشمه های آب معدنی، کرانه رودخانه های منطقه، دریاچه آب شیرین، کاروان‌سراها و قلعه های قدیمی که قدمت بیش تر آن ها به دوره های میانی اسلام می رسند، برخی از جاذبه های این شهرستان هستند که در قسمت های مختلف منطقه پراکنده شده اند و روی هم جغرافیای جهانگردی این شهرستان را تشکیل می دهند. رودخانه هایی که در شهرستان ماه نشان جریان دارند، همگی از ارتفاعات متعدد این شهرستان سرچشمه گرفته و آبادانی و زیبایی منطقه ماه نشان را سبب شده اند. باغ های خرمی که در کرانه این رودخانه ها به وجود آمده اند از گردشگاه‌های محلی مردم منطقه هستند. چشمه آب گرم میانج و حلب که در دهستان انگوران واقع شده اند و چشمه آب معدنی ینگجه که در روستایی به همین نام واقع شده از مراکز مهم آب درمانی به شمار می آیند که مردم و مسافران منطقه از آن استفاده می کنند. دریاچه زیبای پری که در محدوده شهرستان ماه نشان واقع شده، زیباترین جاذبه های طبیعی شهرستان ماه نشان است و تقریباً تنها دریاچه طبیعی کل استان به حساب می آید که با چشم انداز بسیار زیبایی در میان یک دشت وسیع گسترده شده است. خردادماه و تیر ماه بهترین ماه های سفر به این منطقه هستند. وجود جاذبه های تاریخی در شهرستان ماه نشان، حکایت از تاریخ و پیشینه تاریخی این منطقه دارد. عمارت اَشتر خان محمّدی ،کاروانسرای سرچم، قلعه یاستی قلعه، قلعه باستانی بهستان و قلعه صخره ای مهر از جمله مهم ترین جاذبه های تاریخی شهرستان ماه نشان هستند که از مهمترین این مکانها تاریخی میتوان به موارد ذیل اشاره کرد

قلعه بهستان متعلق به دوره هخامنشیان ، حسینیه روستای قلعه ارزه خوران اواخر قاجاریه ، مقبره مولانا همتی انگورانی (قرن دهم هجری ) قلعه کلیسا در روستای کلیسا ، گنجعلی بیگ قلعه سی در روستای گنج آباد ، قلعه یاستی قلعه در روستای یاستی قالا ، منجیق لیق در روستای یاستی قلعه دوره ساسانی ، گیلار تپه قرن 6 هجری قمری در روستای قلعه جوق سیاه منصور ، اورتا تپه قرن 602 هجری قمری در روستای یاستی قلعه ، تپه تکلی کانی قرن 109 هجری قمری روستای پری ، قبرستان گورتپه در روستای ینگیجه ، دریاچه طبیعی خندقلو ، یخچال طبیعی قوشقار ، قلعه جوق سیاه منصور و ....می توان نام برد .

 

و همچنین از مراکز گردشگری میتوان به موارد زیر اشاره کرد

 

پناهگاه حیات وحش انگوران:

پناهگاه حیات وحش انگوران با مساحتی بالغ بر 29812 هکتار طی مصوبه شماره 65 مورخ 21/5/1354 شورایعالی محیط زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان پیوست.موقعیت جغرافیایی: این اثر با 4042154 تا 4066666 عرض جغرافیایی و 730820 تا 754003 طول جغرافیایی در زون38 در غرب استان زنجان واقع گردیده است.ویژگیهای منطقه: این منطقه بدلیل وجود ذخایر زیستی گیاهی و جانوری از اهمیت بسیاری برخوردار است. ضمنا رودخانه قزل اوزن بر اهمیت آن افزوده است . از گونه های مهم گیاهی میتوان از زرشک؛ بادام ؛ تنگرس؛ بنه و آویشن و از گونه های مهم جانوری میتوان از قوچ و میش ارمنی؛ بز و پازن؛ خرس قهوه ای؛ سیاه گوش؛ شنگ؛ شاهین؛ باکلان؛ اردک سر سبز؛ حواصیل و افعی زنجانی نام برد


منبع : وبسایت فــــرمانداری شهرستان

معدن سرب و روی انگوران


معدن سرب و روی انگوران واقع در شهرستان ماهنشان و در 135 کیلومتری جنوب غربی شهر زنجان واقع شده است.این معـدن در موقعیت 36درجه و 37 دقیقه شمالی و 47 درجه و 24 دقیقه شرقی واقع است. نزدیکترین روستا به معدن روستای قلعه جوق با جمعیت 200 نفر و نزدیکترین شهر به آن دندی با جمعیت دو هزار نفر می باشد. راه اصلی دسترسی ( زنجان، دندی، معدن ) دارای مسافتی در حدود 120 کیلومتر است.اختلاف درجه حرارت در شبانه روز و همچنین بین فصول سرد و گرم در محل معدن زیاد است. حداقل درجه حرارت ثبت شده در معدن انگوران 22- درجه وحـداکثر آن40+ درجه سانتیگراد بوده است. میزان بارش سالیانه معدن بطور متوسط 340 میلیمتر گزارش شده است . میانگین رطوبت در فصل سرد 60 درصد و در فصل گرم 40 درصد اسـت. بطـور کلی فصل های بهار و پائیـز در منطقه نسبتاً کـوتاه بوده و گذر فصلهای زمستان به تابستان و بالعکس نسبتا سریع می باشد .معدن انگوران در ناحیه ای کوهستانی و در ارتفاع متوسط محلی2950 متری قرار گرفته است.

تعداد شاغلین مجتمع معدنی انگوران به طور متوسط 500 نفر می باشد.میزان ذخایر معدن انگوران در قسمت روباز را هشت میلیون تن و در بخش زیرزمینی چهار میلیون تن روی با عیار بالا است. با احتساب استخراج سالانه یک میلیون تن ماده معدنی عمر باقی مانده معدن انگوران 12 سال دیگر تمام می شود.

معدن "انگوران" ازنظر عیار بالای فلز محتوی، از معادن نادر در جهان است. تاریخچه معدن انگورانمعدنکاری در معدن انگوران به صدها سال پیش باز می گردد . زمانی که گالن را استخراج کرده و برای تهیه لوازم آرایش با روشهای سنتی فرآوری میکردند. اما از فعالیتهای استخراجی این معدن در گذشته دور نظیر سایر معادن ایران اطلاعات چندانی در دست نیست .اولین پروانه بهره برداری معدن انگوران در سال 1301 صادر گردید ، اما بنا به مقتضیات زمان در همان سال پروانه بهره برداری معدن موقتاً لغو شدو بدین ترتیب فعالیت معدن تا سال 1324 متوقف گردید. در این سال 1324 این معـدن از طریق مزایده برای مدت 10 سال به آقای صفاری واگذار شد ودر ادامه معدن به شرکت اتحاد سرب و روی انگوران واگذار شد. با واگذاری معدن به شرکت اتحاد سرب و روی انگوران، فعالیتهای معدنکاری بصورت ابتدائی و غیر مکانیزه آغاز گردید. در تاریخ 28/10/1332 شــرکت مزبـور باستنـاد مـاده 35 آئین نـامه معـادن موفـق به اخـذ پروانـه بهره برداری به مدت 15 سال شد . در تاریخ 23/8/1345 شرکت اتحاد سرب و روی انگوران، معدن را به شرکت سهامی انگوران واگذار کرد.

در سال 1348 معدن انگوران در اختیار شرکت کالسیمین قرار گرفت. این شرکت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال 1359، مصادره و ملی اعلام شد. بهرحال شرکت کالسیمین تا اوایل سال 1377 از معدن بهره برداری می کرد.در ابتدای سال 1377 بهره برداری از معدن انگوران به شرکت سهامی کل معادن ایران واگذار شد. در اواسط همین سال شرکت سهامی کل معادن ایران بهره برداری از معدن را به شرکت توسعه معادن روی ایران (سهامی عام) واگذار نمود .در سال 1381 شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ، که جایگزین شرکت کل معادن ایران شده و دارنده پروانه بهره برداری از معدن است ، با برگزاری مزایده ، پیمان استخراج از معدن روباز را به شرکت توسعه معادن روی ایران واگذار کرد . تا قبل از اجرای طرح معدنکاری روباز، استخراج از معدن به صورت زیرزمینی و به روش کارگاه و پایه نامنظم انجام می شد. با پیشرفت نسبی عملیات اکتشافی و تعیین ذخیره معدن مقدمات طراحی معدن روباز فراهم آمد و بدین ترتیب اولین طرح روباز معدن که تا مدتها نیز به عنوان طرح نهایی معدن شناخته میشد، در سال 1347 توسط آقای کندی از شرکت گلدن اسوشیت Golden Associate تهیه شد. این طرح برمبنای اطلاعات حاصل از 52 گمانه اکتشافی و رسم مقاطع قائم توسط این اطلاعات تهیه شده است. پس از شروع استخراج معدن به روش روباز، به طور معمول هرسال یا هرچندسال یک طرح استخراج و باطله برداری ارائه شده است.

شکل قرارگیری تیپ های مختلف به ترتیبی است که کانسنگ های اکسیدی نزدیک به سطح زمین و کانسنگ سولفوری در عمیق ترین بخش آن واقع شده است . در بینابین آندو نیز مخلوط هایی از اکسید و سولفور وجود دارد .چون استخراج تا کنون به روش روباز بوده ، بالطبع از بالاترین قسمت کانسار آغاز شده و فقط بخش های اکسیده کانسار و جزء کوچکی از کانسنگ های اکسیده را مورد استخراج قرار داده است . با توجه به بازار خوب سولفیدهای روی و سرب ، همواره چگونگی دستیابی و استحصال کانسنگ سولفوری ، مورد نظر بوده و در چندین مرحله مطالعاتی در این زمینه انجام شده است و در نهایت شرکت تهیه وتولید مواد معدنی ایران جهت استخراج زون سولفوره اقدام به حفر تونل های اصلی نموده است.

کاربردهای فلزات سرب و رویاز کاربردهای فلز سرب: استاندارد وزن، ضرب سکه، مجسمه سازی، دیوارهای ضد آب و آستری سازی، زیور آلات، لنگر سازی و مهرسازی و نیز در قرن بیستم، با ظهور خود رو، مواد شیمیایی و صنایع ماشینی، کاربرد سرب بعنوان افزودنی نرم کننده سوخت، آلیاژ های بلبرینگ و لوله کشی، باتری های ذخیره کننده و ابزارهای شیمیایی گسترش فراوان یافت. کاربردهای مدرن این عنصر شامل اسلحه سازی، تولید شیشه، عایق صدا و محافظ تشعشات در نیروگاه های اتمی می باشد.

فلز روی پس از مس و آلومینیوم از مهمترین و پرمصرف ترین فلزات غیرآهنی است و به خاطر خواص مطلوب آن در صنایع متعدد مورداستفاده قرار می گیرد. کاربرد روی، بیشتر گالوانیزه و آلیاژهای مختلف است. به طوری که می توان گفت 48 درصد روی تولیدی درجهان در صنعت گالوانیزاسیون، 18 درصد در تولید برنج، 15 درصد در تولید آلیاژهای دیگر، 8 درصد در تولید موادشیمیایی، 7 درصد در تولید محصولات نیم ساخته و 4 درصد در سایر زمینه ها به مصرف می رسد. اما ازنظر مصرف نهایی، بررسیها نشان می دهد که 48 درصد روی تولیدی در صنایع ساختمانی، 10 درصد در تولید ماشین آلات و تجهیزات فنی، 10 درصد در تولید مصنوعات خانگی، 23 درصد در صنایع اتومبیل سازی و حمل ونقل و 9 درصد در صنایع زیربنایی مورداستفاده قرار می گیرد.


منبع : وبسایت فرمانداری شهرستان


عوارض طبیعی شهرستان ماهنشان

بیشتر مناطق شهرستان کوستانی و صعب العبور می باشد و کوههای بزرگ و مرتفع و دره های عمیق مهمترین چهره طبیعی منطقه بخصوص نواحی غربی آن است کوه بلقیس با اتفاع 3332 متر بلندترین قله استان زنجان که در قسمت غربی این شهرستان واقع است کوههای صندوق سندان با ارتفاع 3027 متر، شیشه بلاغ با 3027 متر و زرنیخ با 3050 متر از دیگر ارتفاعات بلند شهرستان هستند.

رودخانه قزل اوزن که از چهل چشمه کردستان سرچشمه می گیرد در حدود 90 کیلومتر طی مسافت در شهرستان از شمال غرب شهرستان خارج و به سد منجیل سپس به دریاچه خزر می ریزد از دیگر رودخانه های این شهرستان می توان به رودخانه علم کندی که از ارتفاعات قاریاغدی سرچشمه گرفته و پس از طی مسافت به رودخانه قزل اوزن می ریزد، رودخانه انگوران  چای که از ارتفاعات قوزلو و خورجهان سرچشمه گرفته پس از طی مسافت به رودخانه قزل اوزن می ریزد اشاره نمود. شایان ذکر است این رودخانه ها موجب مساعد شدن زمینها و شکل گیری اجتماعات انسانی گردیده است رودخانه قزل اوزن که از این شهرستان عبور می نماید زمینهای حاشیه آن با پتانسیل بالایی برای توسعه کشاورزی فراهم ساخته است. افزایش بهره برداری سطحی از این رودخانه توسط کشاورزان از طریق ایجاد پمپاژهای عمومی و بزرگ و تزریق اعتبار برای تکمیل و تجهیز چاههای عمومی دهان گشاد سالهای قبل، کشت هدایت شده محصولات کشاورزی سازگار با اقلیم و متناسب با بازار و فروش، گسترش محصولات سردرختی و محصولات جدید چون پسته، زعفران، قارچ و دانه های روغنی عمده راهکار توسعه آن شده است.

منابع طبیعی


این شهرستان دارای زیستگاه و محیط های طبیعی حیات وحش منطقه حفاظت شده انگوران با مساحت 125 هزار هکتار دارای انواع گونه های قوچ،میش ارضی، بز کوهی،خرس قهوه ای، روباه و خوک، انواع پرندگان وحشی و می باشد. همچنین پناهگاه حیات وحش بخش انگوران یکی از زیستگاههای مهم و با ارزش قوچ و میش وحشی است که دارای مساحت 35 هزار هکتار بوده و در محدوده منطقه حفاظت شده انگوران قرار گرفته است این پناهگاه بدلیل دارا بودن موقعیت ویژه و منحصر به فرد اکولوژیکی و پوشش گیاهی مناسب از گونه های مختلف و با ارزش منطقه امنی برای مهاجرت احشام وحشی وپرندگان مختلف ایجاد نموده است.
 
منبع : وبسایت فرمانداری شهرستان

وضعیت اجتماعی و فرهنگی



شهرستان ماهنشان در تاریخ 16/8/1375 براساس مصوبه شماره 2/100350 هیأت وزیران از شهرستان زنجان منتزع و با تأسیس فرمانداری به شهرستان تبدیل گردید که هم اکنون شامل دو بخش (مرکزی و انگوران) دو شهر (ماهنشان و دندی) پنج دهستان (ماهنشان، اوریاد، قزل گچیلو واقع در بخش مرکزی، قلعه جوق سیاه منصور و انگوران واقع در بخش انگوران) با 1۱۲۸ روستا ۶2 روستا در بخش مرکزی و ۶۶ روستا در بخش انگوران می باشد جمعیت شهرستان براساس سرشماری عمومی سال 85 بالغ بر 42657 نفر میباشد غالب مردم شهرستان شیعه اثنی عشر و درصد کمی از پیروان اهل تسنن و فرقی نظیر اهل حق نیز در این شهرستان زندگی می کنند.

 مشاهیر و شخصیتهای تاریخی همچون حاج سیداسماعیل موسوی زنجانی نماینده ولی فقیه امام جمعه فقید زنجان، مولانا همتی انگورانی، سیدابوالقاسم قشلاجوقی یکی از فلاسفه قرن 11 ، مرحوم آیت ا خسروی امام جمعه اسبق تکاب و را می توان نام برد.


منبع: وبسایت فــرمانداری شهرستان

اشتر خان محمدی

تاریخچه شهر ماه نشان در مورد نام منطقه ماه نشان، روایات متعددی وجود دارد. برخی از این روایات گویای این مطلب است که به علت قدمت زیاد و پیدا شدن آثاری از زندگی قوم ماد در این منطقه، نام “ماد نشان” به این ناحیه داده شد که به مرور زمان این نام به ماه نشان تبدیل شده است. روایات دیگر نیز حاکی از این است که منطقه ماه نشان به علت داشتن انگور و می زیاد ابتدا به نام “می ‌نوشان” معروف بود و به مرور زمان به ماه‌ نشان تبدیل شده است. وجود آثار باستانی و قدیمی چون  قلعه بهستان که به دوره ساسانیان تعلق دارد.

مادها از طریق مصب و کناره های رودخانه قزل اوزن وارد فلات ایران شدند و در روستاهائی همچون مادآباد در 15 کیلومتری شهر ماهنشان مستقر شدند و وجود قلعه های دفاعی همچون قلعه بهستان در 12 کیلومتری ماهنشان معماری زیبا و هنرمندانه ای را به نمایش گذاشته است در دوره افشاریه این شهرستان محل استقرار ایل افشار بوده که بیشترین موقع جغرافیائی این ایل در حاشیه رودخانه قزل اوزن بوده است ایل افشار یکی از مهمترین تیره های غنی بگلو بوده که در کتاب مراه البلدان از این منطقه به عنوان منطقه افشاریه یاد شده است همچنین دهستان قزل گچیلو نیز به عنوان منطقه افشاریه عنوان شده که از فرهنگ دولت نادرشاه افشاری خبر می دهد . در دوره صفویه این منطقه از موقعیت استراتژیکی خاصی برخوردار بوده و محور تدافعی در مقابل تهاجمات عباسیان بوده که مبارزاتی بین شیعیان صورت گرفته که مقبره هایی با زبان عربی از جمله قبرستان شهیدلر وجود دارند . ماکن تاریخی که مهمترین آن قلعه بهستان متعلق به دوره هخامنشیان ، حسینیه روستای قلعه ارزه خوران اواخر قاجاریه  ، مقبره مولانا همتی انگورانی (قرن دهم هجری ) قلعه کلیسا در روستای کلیسا ، گنجعلی بیگ قلعسی در روستای گنج آباد ، قلعه یاستی قلعه در روستای یاستی قلعه ، منجیق لیق در روستای یاستی قلعه دوره ساسانی ، گیلار تپه قرن 6 هجری قمری در روستای قلعه جوق سیاه منصور ، اورتا تپه قرن 602 هجری قمری در روستای یاستی قلعه ، تپه تولکی کانی قرن 109 هجری قمری روستای پری ، قبرستان گورتپه در روستای ینگیجه ، دریاچه طبیعی خندقلو ، یخچال طبیعی قوشقار ، قلعه جوق سیاه منصور و ....می توان نام برد .



منبع : وبسایت فــــرمانداری شهرستان